Waarom De Missguided Bikini Voor £1 Echt Not Done Is

*Sees the Missguided commercial: 
double eyeroll*

Sinds begin vorige week stunt het bekende merk Missguided met bikini’s aan £1. Een regelrechte slag in het gezicht van iedereen die zich inzet voor een mooiere planeet en de strijd tegen fast fashion aangaat.

Fast Fashion

Climat change is een hot topic dezer dagen, maar dat is de zwarte bikini van Missguided voor ‘slechts’ £1 ook. Een reclamestunt die op heel wat negatieve reacties botst. En terecht. De Fast fashion industrie is mee een van de grootste vervuilers van onze planeet en ook de werkomstandigheden in deze sector zijn heel vaak allesbehalve. De beruchte zwarte bikini bestaat ook nog eens voor 85 % uit polyester, niet meteen de meest duurzame stof. Integendeel.

Op De Kap Van Body Positivity

En alsof dat allemaal nog niet pijnlijk genoeg is doet Missguided er nog een schepje bovenop door de promotie af te doen als ‘het vieren van 10 jaar empowering women‘. Auwtch. Wij vinden het meer dan geweldig wanneer merken body positivity aankaarten en diverse mensen in hun campagne betrekken, maar dit niet ten koste van andere waarden en normen. Denk maar eens aan de barslechte werkomstandigheden waar vrouwen mee te maken krijgen en dit allemaal voor het maken van goedkope kleding. Op zich is het al jammer genoeg dat Missguided een fast fashion merk is. Maar het zo expliciet promoten is echt een stap te ver en maakt de kloof tussen fast & slow fashion alleen maar groter.

Bovendien vinden wij hier bij Peppermint dat zwart zooo passé is. Green is the new black, right?! En om eerlijk te zijn voor die prijs dragen wij liever geen bikini. 😉